Laatste week in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu Laatste week in Oeganda - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu

Laatste week in Oeganda

Door: Daniëlle Dierkes

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

19 Mei 2014 | Oeganda, Kampala

Onze tijd in Tanzania was erg leuk. Alleen dinsdag was voor ons echt een pech dag/ rot dag. We hadden 's nachts slecht geslapen door de regen en onweer, hierdoor werden we een half uur te vroeg gewekt. De wekker stond om 5 uur. Toen we bij de plek aan kwamen waar de bus zou zijn was de bus een half uur te vroeg. Toen de bus er eindelijk was zou hij zo zonder ons weg rijden. Suus is er voor gaan staan en we konden nog net mee. Het vervelende was alleen dat we al een kaartje hadden gekocht, dus we waren ons geld al kwijt. Zitten we in de bus, lekt hij van binnen, mijn tas stond in een vieze plas met modderwater en Suus werd nat. Komen we bij de grens aan, moeten we ineens een nieuw visum kopen om Oeganda in te komen, dit wisten we niet. Gelukkig hadden we genoeg shillings bij ons om te wisselen voor dollars, want alleen met dollars kun je een visum kopen. Wij waren al bang dat de bus weer weg zou rijden. Wij snel een visum kopen en heel hard rennen naar de bus, deze hebben we weer net kunnen houden. Toen we in Masaka aan kwamen haalden we onze backpacks uit de bus, was Suus haar tas zeik nat en onder de blubber. De bus had daar dus ook gelekt. We liepen naar het hostel waar we vanacht zouden overnachten en lieten onze spullen daar achter. We hebben er nog een fijne dag van gemaakt door lekker te lunchen bij een Deens tentje, jurkjes wezen spotten en lekker gaan zwemmen. Dat was het leuke gedeelte van de dag.
Woensdag zouden we naar Fort Portal gaan alleen was het weer zo mooi dat we besloten om nog een dagje in Masaka te blijven. We hebben zo'n beetje de hele dag lekker aan/in het zwembad genoten van het prachtige weer. Tussendoor hebben we nog ergens geluncht bij een Belgisch tentje, oftewel Vlaamse frietjes eten. Mmm..
Donderdag zijn we dan op tijd vertrokken naar Fort Portal. De rit zou 5 uur duren. Vervolgens zijn we veel langer onderweg geweest en kwamen we rond half 9 's avonds pas aan bij onze overnachtingsplek. We zouden van Masaka naar Kisese rijden met een bus en dan met de matatu door naar Fort Portal. Toen we in Mbarara aankwamen, dat ligt nog voor Kisese, moest iedereen uit de bus en moesten we in een matatu. Alleen stopt een matatu bijna overal omdat ze willen dat er mensen instappen. Daarom duurde het een eeuwigheid. Toen we bij onze overnachtingsplek waren hadden ze speciaal voor ons gekookt. Dit was niet zomaar rijst met groenten ofzo. Nee, we kregen keuze uit groente- of pompoensoep en daarna was er rijst, tomaat, maïs, viscake, spinazieschotel, wortels en boontjes. Als toetje kregen we een cakeje met chocolade ijs. Dit was echt luxe.
Vrijdag gingen we door naar de plek waar we eigenlijk wilden overnachten, alleen was het de dag ervoor te laat om er nog naartoe te gaan. Deze dag zijn we naar Nkuruba gegaan, een klein dorpje zo'n 25 km vanaf Fort Portal. We besloten hier op de boda naartoe te gaan. Ik beloot al snel dat dit de laatste keer was om zo'n grote afstand met de boda af te leggen. Onderweg heb ik heel veel schietgebedjes gedaan. Ik had het Spaans benauwd achter op die boda. Ik dacht echt dat we niet (levend) aan zouden komen in Nkuruba. Maar gelukkig zijn we er heelhuids aangekomen. Hier hebben we geslapen in een banda, die er erg goed uitzag. Op deze camping waren ook aapjes, erg leuk. Ook hebben we hier colobus aapjes gezien. Aan het eind van de middag zijn we wezen wandelen naar een plek die 'top of the world' heet. Hier had je prachtig uitzicht op het Rwenzori gebergte. Dit is één van de zes bergen in Afrika met eeuwig sneeuw en zo'n 5.600 meter hoog. We hebben hier echt waanzinnig genoten.
Zaterdag wilden we ook gebruiken om te wandelen en zijn langs een aantal kratermeren gewandeld. We hoopten op mooi weer. De kans dat het hier regent is groot omdat de regenbuien bij de bergen blijven hangen. Wonder boven wonder hebben we prachtig weer gehad, we zijn zelfs een beetje verbrand. Ook hier hebben we weer heel erg genoten. Het was super gaaf. Na de wandeling aten we in het dorpje rijst met bonen als lunch en zijn we nog een potje wezen poulen. Daarna weer terug naar de camping. Net toen we onze banda in stapten begon het vreselijk hard te regenen en te waaien. We hebben het maar weer getroffen met het weer. Toen het weer opgeklaard was konden we bijna het hele Rwenzori zien, dit is bijzonder omdat de bovenste top bijna altijd in de wolken is. Genoten!
Zondag zijn we weer naar Kampala gegaan. We waren benieuwd of het weer zo'n lange reis zou worden, net als van Masaka naar Fort Portal. Maar gelukkig viel dit mee en waren we rond half 3 bij onze overnachtingsplek. Hier hebben we geluncht en zijn we Kampala in gegaan om de laatste souvenirs te kopen. Hierna zijn we naar het restaurant Mediteraneo geweest om te eten. Het was een erg chique tent, maar de prijs was normaal. We hebben er heerlijk gegeten en zijn daarna met de boda weer naar onze overnachtingsplek gegaan.
Het is maandag, de grote dag. Vandaag gaan we naar Entebbe. Vanavond vliegen we naar Nederland, morgen ben ik weer thuis. Gek idee eigenlijk.

Ik wil iedereen bedanken die mij deze reis op welke manier dan ook heeft gesteund! Familie, vrienden en natuurlijk iedereen die een reactie op mijn blog heeft geplaatst, dit is zo tof als je hier zit!

Webale!

• 19 Mei 2014 - 08:40

Niandali:

Goedemorgen Daniëlle,

Mooi verhaal weer, alleen niet wat jullie allemaal mee moesten maken op de reis
    weer terug naar Oeganda met al dat water en lange reistijden.

Verder hebben jullie de laatste daagjes nog lekker mogen genieten daar. Dat is
    goed te lezen.
    Wij wensen jullie alle drie een goede reis toe en we zien elkaar morgenochtend
    op schiphol, Wij hebben er zin aan.... :-)

Heel veel liefs van Lianne, Papa en Mama =xxx=

• 19 Mei 2014 - 09:06

Opa&Oma:

Goede morgen Danielle,

Echt weer een heel mooi verhaal, we hebben genoten van al je mooie verhalen in Oeganda en Tanzania.en nu je laatste dag daar, straks naar Entebbe en dan vanavond het vliegtuig in naar huis, we zien echt uit naar je thuiskomst, en naar al je mooie foto, s en je spannende verhalen.
    Wat hebben jullie een levens ervaringen op gedaan, en wat hebben jullie het geweldig gedaan samen, helemaal toppie.we wensen jullie een goede vlucht en behouden thuiskomst.

Groetjes aan suzan en sharon, en een hele dikke knuffel voor jou daan,
    Nog even en we kunnen een echte knuffel geven.

Veel liefs van Opa en Oma

• 19 Mei 2014 - 09:17

Syedy En Sander :

Jeeeeh morgen weer veilig terug. Wat een verhaal weer daan. Tot je laatste dag vet veel ervaren.. Nou dat wordt noh even snel een datum prikken voor al je coole verhalen.. Schat doe voorZichtig en goede reis terug..
    Dan kun je hier weer verder genieten van de zon maak je dat ook nog mee ciaooo

Dikke kus
    Sander en syedy

• 19 Mei 2014 - 10:52

Wilco:

Danielle...!!(F)

Mooie landschap foto's heb je kunnen maken.
    Het westen van Oeganda ziet er erg mooi uit...:D

Hopelijk kom je mooi op tijd in Entebbe aan, kun je het daarna
    lekker rustig aan voordat je naar Nederland vliegt.

Goede reis, hopelijk zal die meevallen en kun je nog even lekker
    slapen.
    Tot in Nederland...!!..:D

xx(F)

• 19 Mei 2014 - 11:01

Trudy En Jelle:

Lieve Danielle,

Vandaag je laaste dag van je grote avontuur. Afgelopen tijd hebben jullie weer veel mee gemaakt.
    Morgen weer thuis, zal wel weer vreemd zijn voor je. Zullen je mooie verhalen hier gaan missen, maar nu kunnen we het van jou zelf horen.

We wensen jullie een goede terug reis en welkom terug op nederlandse bodem.
    Zie je gauw weer.

Liefs en heel veel knuffels,
    Trudy en Jelle.

• 19 Mei 2014 - 11:12

Tante, HJ, Pascal, Nathalie En Dylan:

Hey lieve Daan,

Wat wederom een geweldig verhaal meid. Wat heb je veel beleefd. Dit neem je voor altijd mee meid.
    We hebben genoten van al je verhalen en hopen ze gauw van jou zelf te horen.

We wensen je vanavond een goede vlucht samen met Sharon en Susan. Morgen weer lekker thuis. We komen gauw op bezoek als je bent bijgekomen meid.

Liefs en dikke knuffel ons vijven xxxxx

• 19 Mei 2014 - 14:55

Annie Van Zwol:

Hee Danielle,
    Wat een ervaringen, dit gaat je leven lang mee. Fijn dat ik door al je verhalen even mee mocht reizen. Bedankt.
    Tot ziens in Nederland.
    Gr. Annie van Zwol

• 20 Mei 2014 - 13:28

Hejapady:

Hoera..... Je bent weer op Hollandse bodem...
    Wat was het leuk om jou vanmorgen op te halen meid..... De verrassing dat je zag wie er allemaal stonden.....je paps en mams, Lianne, Opa,Oma, Henk -Jan en natuurlijk ik, je Tante...
    We stonden allemaal te juichen toen je door de deur kwam..hihi
    En wat was iedereen blij je weer te zien hoor. We kregen allen om de beurt een lekkere knuffel...
    We kijken uit naar alle verhalen en foto,s
    Maar nogmaals fijn dat je er weer bent!!!
    Dikke kus je Tante!!!!