Een safari om nooit te vergeten. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu Een safari om nooit te vergeten. - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu

Een safari om nooit te vergeten.

Door: Daniëlle Dierkes

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

28 April 2014 | Oeganda, Kampala

Onze safari begon fantastisch! We vertrokken zondag vanuit Entebbe naar de Rhinos. Waar we veel witte neushoorns hebben gezien. Ze voorspelden van te voren dat we zo'n 2 á 3 neushoorns zouden zien. Uiteindelijk hebben we er wel een stuk of 8 gezien, heel tof. We konden nog best dichtbij komen. Het was prachtig. Hierna reden we door naar Murchison falls. Onderweg stopte Silas, onze chauffeur en guide, op prachtige plekken waar we mooie foto's konden maken. Toen we bijna bij onze overnachtingsplek fort Murchison waren zagen we twee olifanten lopen, heel gaaf. Hier hebben we natuurlijk even een foto van gemaakt. We sliepen in tenten die al klaar stonden en waar een bed in stond. 's Avonds hebben we genoten van een viergangen diner. Het begon met salade, daarna soep, hoofdgerecht en een dessert.
Maandag vertrokken we om half 7 naar Murchison falls national park. Dit was echt super tof. We hebben echt heel veel dieren hier gezien. Wat ontzettend bijzonder. We hadden ook heel erg veel geluk. De kans dat je een leeuw ziet is heel klein, net als een hyena. Wat hebben we gezien? Twee leeuwen, een leeuwin en een hyena, zo super gaaf. Naast één van de leeuwen lag een half opgegeten antilopen. Verder hebben we olifanten, giraffes, buffels, nijlpaarden, zwijnen en bavianen gezien. Binnen de catechorie antilopen hebben we gezien de Ugandan kob, reebok, waterbucks, jackson's hartebeest (kongoni), oribi en de bush duiker. Later deze dag hebben we een boottocht gemaakt naar de Murchison falls, dit zijn de grote watervallen. Onderweg hebben we veel dieren gezien. Op de terugweg zagen we een dood nijlpaard drijven waar we tegenaan voeren. Deze werd gegeten door een krokodil, heel bijzonder en super gaaf.
Op dinsdag vertrokken we om 6 uur omdat we de ferry van 7 uur moesten halen. We zijn met de auto lang de Murchison falls gereden, nu konden we deze van heel dichtbij zien. Heel gaaf. Hier hebben we ook ons ontbijt genuttigd. Onderweg kregen we een lekke band, deze hebben we moeten verwisselen. Alle dames bleven in de auto en probeerden de prikvliegen uit de auto te verwijderen door erop los te slaan met het Algemeen Dagblad. Later deze dag begon het hard te regenen. Aangezien de auto niet helemaal waterdicht was hebben een aantal van ons het water opgevangen in een flesje en het water tegen gehouden met handdoeken. Uiteindelijk kwamen we aan in Fort Portal dat tegen het Rwenzori gebergte aan ligt. Het Rwenzori gebergte is één van de zes gebergten in Afrika met eeuwige sneeuw.
Fort Portal was alleen een tussenstop omdat de van Murchison falls naar Queen Elizabeth te ver was. Daarom vertrokken we op woensdag naar Queen Elizabeth national park. Vlak voordat we er waren zagen we al buffels, zwijnen en olifanten. In Queen Elizabeth hebben we geluncht en hebben daarna een boottocht gemaakt. Hier hebben we ook prachtige dieren gezien. We zagen nijlpaarden, buffels en olifanten op het land. Ook zagen we onder andere krokodillen, hele grote salamanders van ongeveer 1 meter lang, de Afrikaanse visarend, pelikanen en lepelaars. Na deze boottocht was het alweer tijd voor het avondeten. Na het avond eten reden Suus, Nathasja en ik met Silas mee naar onze tenten omdat we gingen kamperen. Alleen stonden er olifanten midden op de weg waardoor we er niet langs konden, we moesten dus langs een andere weg. Toen we bij de tenten waren hoorden we een geluid van dichtbij. We moesten van Silas de auto in en hij liep met een brandend stuk houd richten het geluid. Het was een olifant die zo'n 15 meter verderop stond, hij was nieuwsgierig geworden van ons geluid. We moesten dus stil zijn. Toen we in onze tenten lagen hoorden we weer een ander geluid. Silas vertelde dat dat een leeuw of luipaard van heel ver weg was.
De volgende ochtend hoorde ik dat er nijlpaarden rond onze tenten hadden staan grazen, spannend. We stonden weer vroeg op en maakten ons bij Sharon en haar ouders en zusje klaar. We vertrokken voor een game drive (safari). We zagen olifanten, nijlpaarden, buffels, Ugandan kobs, mangoes en de kraanvogel die ook afgebeeld wordt op de Oegandese vlag. Weer terug bij onze tenten hebben we deze afgebroken en zijn vertrokken naar een ander onderdeel van Queen Elizabeth, namelijk ishasha. Onderweg kwam er ineens een baby olifantje uit de bosjes rennen, bijna tegen onze auto aan, het scheelde denk ik een halve meter. We zijn snel verder gereden, er was namelijk een hele kudde olifanten bij.
Vrijdags gingen we naar Lake Mburo nadat we ishasha in waren geweest. We zijn op zoek gegaan naar de boomklimmende leeuwen, deze hebben we helaas niet gezien. Wel hebben we een luipaard gezien. Dat betekent dat ik kan zeggen dat ik de Afrikaanse big 5 heb gezien. Dat zijn de vijf wilde dieren in Oeganda die je gezien moet hebben. Dit zijn de olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn. Onderweg zijn we één keer zo schuin met de auto door een plas gegaan dat we dachten dat we om gingen, maar gelukkig is dit niet gebeurd. Toen we bij Lake Mburo aankwamen hebben Suus, Nathasja en ik onze tenten tussen de zwijnen opgezet.
Zaterdag ochtend heb ik even goed liggen zweten in mijn tentje. Ik heb namelijk ongeveer een uur lang een grazend nijlpaard om mijn tent horen lopen. Het scheelt dat deze dieren geen vlees eten, toch had ik het even heel erg warm. We hebben ons klaargemaakt en zijn om 7 uur vertrokken voor een game drive. Dit was heel tof, we hebben onder andere zebra's en elanden gezien. Bij terugkomst braken we onze tenten weer af en vertrokken naar Masaka. Onderweg zijn we vaak gestopt omdat de auto wat mankementjes kreeg. De vader van Sharon vermoedde dat het de lagers waren. We zijn deze dag ook nog naar Bukomansimbi geweest om de school en onze slaapplek van tijdens de stage te laten zien. We hebben hier afscheid genomen van Silas en zijn met de taxi weer terug gegaan naar Masaka.

• 28 April 2014 - 16:16

Corina IJzerman:

Hoi Danielle, hier nog weer een reactie van mij (overblijfmoeder met je moeder op Het Lichtschip). Wat leuk om al jouw avonturen zo te lezen. Wat heb je veel meegemaakt zeg met die safari. Iets waar menigeen jaloers op zal zijn (ik in ieder geval wel) en ook om te koesteren. Nog 3 weken en dan zit het er (alweer) op. Ik hoorde van je moeder van je heimwee, wat lastig. Ik ken het zelf. Je wilt het niet hebben, je wilt genieten van al dat moois maar ondertussen... Nou meid, geniet er toch nog van. Ook die 3 weken zullen nu vast heel snel voorbij zijn en je krijgt dit nooit weer terug. Je mag trots op jezelf zijn dat je dit hebt ondernomen. Ik had het bij voorbaat al niet gedaan (ivm de heimwee). Maar als ik al die verslagen allemaal van je lees, geweldig hoor. Nog veel plezier daar.
    Groeten van Corina IJzerman

• 28 April 2014 - 21:36

Wim En Annie Sleiderink:

Dag Daniëlle
    Wat een prachtige reis ervaring beschrijf jij.Ik had het idee dat we op safari waren in het Krugerpark. Ik beleefde onze reis zo weer door je verhalen.In een tent slapen lijkt me wel eng dat had ik niet gedurfd.
    Daniëlle dit vergeet je nooit weer

• 28 April 2014 - 21:51

Wim En Annie Sleiderink:

Nog een keertje Daniëlle
    Mijn reactie stond er sneller op dan ik dacht nu heb ik ook nog even de foto's bekeken.Die wilde dieren prachtig om te zien,alleen al voor die wilde dieren wilde ik nog wel een keertje naar Afrika.
    Maar je moet in je leven altijd keuzes maken.Daniëlle geniet de komende 3 weken.Als je afleiding hebt gaat de tijd ook wel sneller.Hopelijk komt het ook goed met je stage adres . We worden vast wel op de hoogte gehouden door je opa en oma
    Geniet de komende tijd en tot dat we weer mogen lezen van wat jij beleefd.
    Groeten Wim en Annie uit Zwolle

• 28 April 2014 - 23:27

Syedy:

Wooooow... Zoo gaaf dat je gewooon dieren rond je tent hebt lopen..vet stoer had zelf waarschijnlijk 7 kleuren gescheten hehehe maar jij doet dat even cool man..
    Dit zul je nooit meer vergeten. Ik heb er ook wat nieuwe dieren namen bij geleerd heel gaaf..
    En weer mooi beschreven allemaal..
    Doe voorzichtig en wacht je volgende verhaal af
    Kuzz

• 29 April 2014 - 00:26

Annie Van Zwol:

Wat mooi, dat ik zomaar al die belevenissen van jou mee mag maken op deze manier. Dit gaat je leven lang mee. Geniet van de laatste weken, de tijd gaat snel.
    Lieve groet, Annie van Zwol

• 29 April 2014 - 17:59

Opa & Oma:

Hallo Daniëlle,
    Wat weer een mooi en boeiend verhaal, in een tentje slapen met rondom grazende nijlpaarden dat zouden wij niet durven. Wij zijn heel trots op jou dat je dit allemaal toch maar doet.
    Al die dieren zo in de natuur te zien is toch geweldig.
    Dat is om nooit te vergeten, en wat een mooie foto,s
    We vonden het erg leuk dat we gisteravond nog gezellig met jou konden skypen.
    Geniet de laatste weken nog samen het is zo weer om.

Lieve groeten en een dikke knuffel van, Opa en Oma

• 29 April 2014 - 21:06

Nianli:

Ha die Daniëlle,

Wat een verhaal weer meid geweldig... jullie maken wat mee daar!!
    Super om te lezen, je neemt ons helemaal mee op jullie safari trip.

Wij vinden jou (en Suus met Nathalie) wel super stoer dat je (jullie) in dat koepel tentje durfde te
    slapen hoor. Ons broekje zou wel wapperen hihi. Zeker met zo,n
    grazende grote nijlpaard. We vernamen dat Suus het geluid opgenomen
    heeft, we zijn benieuwd.
    Prachtig die foto,s, dat is genieten.....

Genieten jullie nog lekker met elkaar de laatste drie weekjes.

Groetjes en dikke knuffel Lianne, Pap en Mams =xxx=

• 29 April 2014 - 22:35

Hejopady:

Wauw...wat een mooie safari verhalen meid.... Dat zal een hele belevenis zijn geweest... Dat maken wij zomaar niet mee... Je bent een kanjer hoor om zo alleen in dat tentje te slapen... Dit had je schijterige tante niet gedurfd. Ben super trots op jou hoor...
    Ik ben blij dat jullie er allemaal zo genieten meid... Ook de laatste 3 weken nog lekker gaan genieten hoor... Hele dikke knuffel van ons vijven...xxxxx

• 30 April 2014 - 15:04

Trudy En Jelle:

Hoi stoere meid,

Wat gaaf die safari, ben helemaal jaloers op je. Nou ja behalve dat gespuis om je tent heen, erg eng. Maar je hebt je goed door heen geslagen. Je beschrijft het verhaal zo dat we het zelf helemaal mee beleven. GEWELDIG. Zo ook de geweldige foto's.

Nu de laatste weken nog, blijf genieten want voor je het weet zijn die weken ook voorbij. Dan ben je weer in het "gewone " leventje. Maar we vinden het wel fijn dat je er dan weer bent meteenkoffer vol verhalen en heeeeeeeel veeeeeeel foto's.

Geniet ze nog met z'n allen en tot het mooie volgende verhaal.

Groetjes, veel knuffels en liefs xxx
    Trudy en Jelle.

• 01 Mei 2014 - 13:27

Sofie:

Hela Danielle,

Mooie dingen, mooie dingen, lekker Oeganda meemaken! Zo moet dat! Geen kwakende kikkers in de nacht, maar grazende nijlpaarden en dergelijke! Hihi!
    Geniet ervan daar!

Liefs,
    Sofie

• 05 Mei 2014 - 17:12

Lies Tijhaar:

Danielle, wat een fantastische ervaringen op safari. Wat een geluksvogel dat je dit allemaal mee mag maken. geniet ervan want dit gebeurt niet jaarlijks
    Groetjes Lies Tijhaar (rayondocent KPZ)

• 07 Mei 2014 - 16:38

Trudy En Jelle:

Hoi Danielle,

Gefeliciteerd met je vader, de abraham.
    Nog veel plezier daar en volop genieten.

Groetjes en liefs Trudy en Jelle