Alweer de derde week in Oeganda. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu Alweer de derde week in Oeganda. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu

Alweer de derde week in Oeganda.

Door: Daniëlle Dierkes

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 Maart 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Maandag werden we wakker, hebben ons klaargemaakt en zouden naar school vertrekken. Sharon voelde zich niet lekker en is weer terug haar bed in gegaan. Suus en ik gingen samen naar kids gear en hebben hier remedial teach lessen gegeven. Het frustreerde wel omdat de lesstof weer niet overeen kwam met wat we met de leerkrachten hadden afgesproken. Erg jammer. 's Middags hebben we veel voorbereid voor de volgende dag. 's Avonds hebben we wel heerlijk gegeten. Rijst met matoke, verse ananas, meloen, banaan en passie vrucht.
Dinsdag hebben we met P.3 een spel gedaan. We gaven Engels over dieren en het geluid dat ze maken. We hadden hier een spel bij gemaakt. De kinderen moesten het kaartje van het dier bij het juiste geluid leggen. Het was een geslaagde activiteit. De kinderen vonden het leuk, waardoor ze het snel konden onthouden. Er was tijdens de lunch ook andere rijst, erg lekker voor de afwisseling. :-)
Woensdag waren we al vroeg wakker, de wekker liep om half 7 af. Uiteindelijk waren we pas om kwart voor 11 op school. Dit kwam omdat het heel hard regende. Als het in Oeganda regent, ligt alles stil. Als de regen namelijk op het dak van golfplaten valt kun je elkaar niet meer verstaan en niemand gaat dan door de regen. Sharon was nog steeds niet lekker en ze heeft een malariatest gedaan, gelukkig heeft ze geen malaria. Het was wel een pittige dag op school. We hadden alleen P.5 maar ze luisterden niet en begrepen de lesstof echt niet. Als je wat wilde uitleggen gingen ze gewoon door met het overschrijven van de antwoorden van hun buurman of keken ze gewoon een heel andere kant op.
Donderdag begonnen we met rekenen met P.6, dit verliep goed, de kinderen deden erg hun best. Na de break hadden we P.2 voor de eerste keer. We deden een kennismakingsspel met een ballon. Als je de ballon had moest je je naam zeggen. Daarna hebben ze een spel voor Engels gedaan. De kinderen moesten a of an leggen voor verschillende woorden. Bijvoorbeeld a cat. Hierna hadden we weer P.6 maar dan voor Engels. Voor hen hadden we een spel gemaakt over de if clause 1, 2 en 3. Ze moesten twee kaartjes bij elkaar zoeken die samen een goede zin vormden.
Vrijdag heeft het van 9 uur tot half 12 geregend. Ik had het echt koud en had daarom een trui en een sjaal omgedaan. We hoorden muziek bij kids gear vandaan en wilden toch even graag kijken, daarnaast moesten we daar nog voorbereiden voor volgende week. We besloten dus door de regen naar school te lopen, gelukkig is het maar een klein stukje. In de kantine waren ze voor zondag aan het oefenen. Dan is het visitationday. We heb me deze dag ook maar eens gedoucht, de laatste keer was namelijk afgelopen zaterdag. Deze douche was alleen we steenkoud helaas. Maar het feit dat je weer schoon bent voelt wel erg fijn.
Zaterdag zijn we met z'n drieën naar Masaka gegaan om een mooie jurk voor zondag te kopen. Gelukkig konden we met z'n drieën omdat Sharon zich weer een stuk beter voelde. We zijn in Masaka wel minstens vijf keer de straat doorgelopen die vol stond met kraampjes waar ze jurken verkopen. De mensen zijn erg teleurgesteld als je geen jurk bij ze koopt. Dit is wel bizar en soms vervelend, je kunt immers niet bij elk kraampje een jurk kopen. Ik heb een lange jurk gekocht met paars erin en mooie sandalen. Op de terugweg heb ik in Bukomansimbi ook nog een jurk gekocht, die draag ik op zondag.
Zondag was dan echt de visitationday. Op deze dag komen de ouders van de kinderen en laten de kinderen per klas een dans, lied of toneelstukje zien. Het was een heus feest. Wat ik vooral heel bijzonder vond is dat de ouders tijdens de dans of het lied dat de kinderen laten zien geld aan de kinderen geven. Dat is hier een manier om te laten zien dat je het goed vond, een soort vervanger van het applaus. Er was ook heerlijk eten. Rijst, matoke, kip, ananas, chapati (soort pannekoek) en rauwe kool. Mmm... Een aantal keer zeiden mensen tegen ons: 'You look smart.' Dat betekent dat ze je knap en mooi vinden.
De weken gaan hier best snel. Volgende week gaan we weer lekker lesgeven.
Tot slot wil ik weer iedereen bedanken voor zijn haar reactie(s). Het is ook zo bijzonder om reacties van mensen te zien, waarvan je het niet had verwacht. Een echte verrassing. Het is echt bijzonder om te zien hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in je verhaal en hier dan een reactie bij plaatsen. Bedankt!

Lieve groetjes uit Oeganda!

• 17 Maart 2014 - 17:05

Oma&Opa:

Hallo Daniëlle,

We keken al weer uit naar een nieuw verslag.
    Fijn dat Sharon weer beter is,
    Je hebt weer veel beleefd afgelopen week.
    En wat heb je leuke jurken, en sandalen gekocht
    voor deze speciale "visitationday".
    Een fijn weekend, en tot je volgende verslag.

Dikke knuffel Opa en Oma

• 17 Maart 2014 - 21:25

Nianli :

Dag dag,

He wat heerlijk weer om jou verslag te lezen, vooral de foto's erbij geven een mooie indruk
    van hoe jij het daar hebt. Dank je wel!!
    Het is fijn te lezen dat je zo van het eten kunt geniet daar. Je moet de recepten maar
    meebrengen. :-) Wij willen daar ook wel eens van genieten haha.
    Geniet deze week van lekker veel r.t. lessen kunnen geven.

Wij zijn benieuwd hoe deze week zal verlopen van jou/jullie.
    Tot het volgende bericht.....

Liefs voor jou van paps mams en Lianne.

• 18 Maart 2014 - 12:05

Hejopady:

Hallo Daniëlle,

Hier weer een bericht van ons viertjes... Wat weer een mooi verhaal meid. En wat een mooie foto,s. Ik vind je jurken erg mooi. (Tante) en ook leuke sandalen... Het eten ziet er ook lekker uit..vooral dat fruit... En wat fijn dat Sharon weer beter is. Heb van mama en Lianne hun site zodat ik hun verhalen ook kan lezen...
    Je doet daar maar een leuke ervaring op hoor. Hier gaat alles gewoon door hoor... Hihi...
    We wensen je weer een leuke gezellige week meis.

Liefs Tante, Henk-Jan, Pascal en Dylan xxx

• 18 Maart 2014 - 20:38

Freerk Postmus:

Hey Daniëlle,
    Van je moeder hoorde ik dat je geniet van lekkere temperaturen.
    Maar dat het daar ook fris kan zijn>
    Een hele uitdaging lijkt me, maar ik lees dat jullie daar met plezier bezig zijn.
    Een ervaring die niemand je ooit kan afnemen.
    Succes daar!

• 19 Maart 2014 - 19:27

Ellien:

Hoi Daan,

Leuk om te je blog te lezen! Ben weer helemaal bij met al je belevenissen :-) Balen joh, als jullie lessen niet goed aansluiten...lijkt me erg vervelend! Maar volgens mij bevalt het oegandese leven je verder wel :-) ben benieuwd naar je jurk! Liefs!

• 20 Maart 2014 - 21:32

Wim En Annie Sleiderink:

Dag Daniëlle Je kunt wel een goed verslag schrijven.Ik heb het verhaal van jouw hard op voor gelezen aan mijn wederhelft Wim. We krijgen zo wel een beetje een indruk hoe het in Oeganda is. De kou en de regen hadden we niet verwacht.Je hebt ook wel je best gedaan om een mooie jurk te kopen.Zo pas jij je aan naar hun gewoontes.We merken wel dat je het graag goed wil doen.Gelukkig dat een van de reisgenoten weer op knapt.Ziek zijn is niets.
    Daniëlle het gaat je goed geniet van de kinderen en Oeganda
    Wim en Annie uit Zwolle

• 23 Maart 2014 - 12:43

Gerrie Den Toom:

Hey Daniëlle,

Van (juf) Annie hoorde ik van je grote avontuur. Heb daarna snel al je verslagjes gelezen, met heel veel plezier! Super om te lezen hoe jij je aanpast aan de situatie daar en hoe goed je dat afgaat! Ik heb bewondering voor je moed! Wat je daar kunt leren, dat zal je vormen voor de rest van je leven: het zal je een rijker mens maken! Geniet van al die bijzondere ervaringen, meid. En wat het lesgeven betreft, jullie zullen vast snel te weten komen wat de kinderen nodig hebben en daarop inspelen. Ik heb er alle vertrouwen in! Zal je blijven volgen.

Liefs (juf) Gerrie.

• 23 Maart 2014 - 16:15

Trudy En Jelle:

Hoi Daantje,

We hebben weer genoten van je verslag en de leuke foto's. Wisten niet dat het daar zo koud kon zijn en als het zo hard regent de school niet door kan gaan. Wat een leuke jurk heb je gekocht, is het oegandeese jurk die ze daar veel dragen?
    Hopelijk gaat het met de lessen de komende tijd wel wat beter, meer afgestemd op wat jullie hebben afgesproken met de leerkrachten.
    Geniet van alles en tot de volgende keer.

Knuffels en liefs Trudy en Jelle (die as vrijdag 50 wordt, abraham ziet, helaas kun je er niet bij zijn maar zullen een gebakje voor je bewaren in de diepvries hahaha)
    pootjes van de poepie's