Eerste week op Kids Gear, kennismaken. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu Eerste week op Kids Gear, kennismaken. - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu

Eerste week op Kids Gear, kennismaken.

Door: Daniëlle Dierkes

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

02 Maart 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

De afgelopen week zijn we in alle klassen wezen kijken en hebben we met de hoofd lerares Martha besproken wat we gaan doen. We hebben besloten om remedial teaching te gaan geven in de vakken rekenen en Engels. Zij heeft voor ons een rooster gemaakt voor remedial teaching. We gaan maandag hiermee beginnen en geven remedial teaching aan primary 2 t/m primary 7. In Nederland zou dat groep 4 t/m groep 9 zijn. De basisschool duurt hier 9 i.p.v. 8 jaar.

Ik merk dat ik hier heel goed moet luisteren naar wat de leerkrachten zeggen, sommigen hebben een heel sterk Ugandees accent als ze Engels spreken. Ook spreken zij sommige Engelse woorden hetzelfde uit, terwijl wij ze anders uit zouden spreken. Woensdag had de hele school een special meal. De kinderen krijgen elke dag porridge en posho. Porridge krijgen ze in de kleine pauzes, dit is een dunne maïspap. In de grote pauze krijgen ze posho, dit is dikkere maïspap waar ze bruine bonen bij eten. Tijdens de special meal van woensdag kregen ze rijst met vlees. Dit is heel luxe, juist omdat vlees heel duur is. Ook kregen de kinderen frisdrank. De borden konden niet vol genoeg, en alle bordjes gingen leeg. Sommige kinderen rolden bijna letterlijk van tafel, zo vol zaten ze.
De kinderen, vooral de kleuters, vinden ons fantastisch. Als ze voorbij liepen riepen ze allemaal 'Bye muzungu!'. Muzungu betekent blanke, we worden hier overal nageroepen.

Vrijdag hebben we een vergadering op Kids Gear bijgewoont, dit wat buitengewoon lachwekkend en verloopt heel anders dan we gewend zijn in Nederland. Iedereen vertelt over zijn observaties in de klas. Vervolgens kwam er een discussiepunt. Eén van de leerkrachten had last van het lawaai in de kantine tijdens het eten en vroeg zich af hoe we dit kunnen minimaliseren. De hoofd lerares Martha gaf aan dat hierop gereageerd mocht worden. Alle leerkrachten keken een andere kant op en er kwam geen respons. Uiteindelijk wou iemand er iets over zeggen en er ontstond een kleine discussie. Dit was de vergadering. Erg kort dus.
Vervolgens waren we Bukomansimbi in geweest voor een aantal boodschappen. Suus had trek en kocht een snack, we gingen op een muurtje zitten om het op te eten. Twee meisjes kwamen kwamen op zo'n 2 meter afstand van ons staan en keken ons met open mond een paar minuten lang aan. Het was heel bijzonder. Later liepen er drie meisjes voorbij die voor ons stopten, op hun knieën gingen en ons groetten. Dit voelde heel raar. Het voelt heel naar als iemand voor je gaat knielen, wij zijn ook gewoon mensen net als hen.

Gisteren zijn we naar Masaka geweest en hebben we lekker even gezwommen. We zouden gaan skypen met thuis. Maar ja, we zitten in Uganda en dan kan het maar zo zijn dat je ineens geen wifi of electriciteit hebt. Dus we konden niet skypen, wat we erg jammer vonden. Gister avond hebben we met z'n allen een kaartspel gespeeld met geld. Hier heb ik 800 Ugandese shilling verloren. Dat is wel €0,25. Hihi..
Voor de rest gaat het hier erg goed. Morgen wordt onze eerste echte dag lesgeven op Kids Gear, ik vind het spannend.

Groeten vanuit Oeganda

• 02 Maart 2014 - 15:05

Wilco:

Dag lieverd....:D

Fijn dat je een weekje rustig kon "opstarten". Dat is altijd prettig.
    Wat voor ons standaard en gewoon is, kan voor deze kinderen al heel
    bijzonder zijn. Zouden wij ook eens moeten doen....(A)

Leuk te horen dat de kinderen enthousiast zijn over jullie "Muzungu's".
    Volgens mij gaat dat komende week wel goed komen, met de start als Rt-er.

Veel succes deze week...:D
    Je gozer(F)

• 02 Maart 2014 - 15:33

Nico En Annet:

Dag dag,

Jij maakt wel bijzondere momenten mee, dat ga je hier niet beleven hè dat de kinderen voor je gaan knielen.

Enne we hebben je niet geleerd te gokken :-) hihi geniet maar lekker daar meid.

We kijken uit naar het moment dat je kunt skypen dan kunnen we zien of je nog wel zo "blank" bent.

Veel plezier deze week...

Liefs van je "Muzungu's" ouders

• 02 Maart 2014 - 17:15

Oma&Opa:

Hallo Daantje,
    Leuk je 2e verslag te lezen, we hebben daar naar uit gekeken.
    We horen wel regelmatig van Ma en Pa hoe het jou vergaat daar.
    Vanmorgen hoorden we ook hoe vroeg jullie op bed lagen , nou dan moet het wel erg gezellig zijn.
    En elke morgen een eitje! Ook je broodje op de foto zag er goed uit.
    Maar ook weer niet te veel eten, want dan knap je straks uit je nieuwe broek hihi.

Geniet lekker Daantje, de groetjes,
    Oma & Opa
    Ook al "Muzungu"s

• 02 Maart 2014 - 19:50

Jan Henk & Trijntje:

Hallo Daniëlle

Wat een leuke eerste ervaring zo voor je, in een totaal andere wereld. Wat wij als vanzelfsprekend vinden is voor deze kinderen zo bijzonder. Spannend hoor om morgen de kinderen les te gaan geven, maar dat gaat vast goed komen.

Jammer dat het skypen niet gaat. Hopelijk gaat dat gauw lukken.

Heel veel plezier en de groeten van ons.

• 04 Maart 2014 - 21:54

Jolanda:

Hai meid...

Je hebt je eerste dagen als RT er alweer opzitten... Ben erg benieuwd naar je ervaring daarin. Vind fijn te horen hoe goed jullie het daar alle 3 hebben. Het is daar toch wel heel anders dan hier hoor... Je doet daar een hoop nieuwe ervaring op.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal..

Liefs Tante xxx ook groetjes van "ome Henkjan hihi

• 05 Maart 2014 - 16:16

Trudy En Jelle:

Ha die Danielle,

Fijn dat het daar goed gaat en al zoveel mee hebt gemaakt. Hoop dat je eerst week op school goed gegaan is, kun je de kids een beetje onder controle houden hihihi. Heb je je verloren geld al weer terug gewonnen. Wisten niet dat je van gokken? houdt.
    Geniet van alles en zien graag je volgende verslag tegemoet.

Liefs en knuffels van Trudy en Jelle.

• 05 Maart 2014 - 16:56

Rianne:

Hee danielle:)
    leuk om je verhalen te lezen! gaaf dat je nu al zoveel meemaakt.
    heel veel succes de komende weken en ik zal juf greetje ook op de hoogte houden van je verhalen!
    geniet ervan meis!!
    liefs Rianne

• 07 Maart 2014 - 16:56

Oma&Opa:

Hallo Daantje,
    Jullie zijn daar toch om Rt les te geven aan kids, maar hoor wel dat je vanwege exame op school,nu even geniet in Kampala en daar gezellig in een hotel zit en daar alles gaat bekijken. Geweldig,, we zijn wel beetje jaloers, lijkt ons prachtig om daar te kijken, maar ja wel een beetje ver met de camper. Geniet er lekker van het is om voor je het weet.
    Een dikke knuffel van Opa & Oma.

P.S. gaat goed met schouder Oma.