Aangekomen op Ugandese grond - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu Aangekomen op Ugandese grond - Reisverslag uit Bukomansimbi, Oeganda van Daniëlle Dierkes - WaarBenJij.nu

Aangekomen op Ugandese grond

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

24 Februari 2014 | Oeganda, Bukomansimbi

Donderdag ochtend moest ik vroeg van huis weg naar schiphol. De vlucht was lang maar verliep verder goed. Ook waren we goed voorzien van eten en drinken. Eenmaal aangekomen in Entebbe kregen we een klap in het gezicht van de warmte. Een visum gekocht, de koffers gehaald en euro's gewisseld voor Ugandese shillingen en onze reis kon beginnen. We werden opgehaald en naar onze overnachtingsplek gebracht. Susan riep toen we weg reden dat we aan de verkeerde kant reden, waarop de bestuurder hard moest lachen en zei dat we goed reden.
De volgende ochtend kregen we ontbijt, verse banaan en ananas en een geroosterd broodje met een soort roer ei. We zijn Entebbe ingegaan waar we door iedereen nagekeken werden. Het is hier gewoon dat je de ander groet en vraagt hoe het met hem/haar gaat. Dit hebben we vele malen gehoord. Vol bewondering hebben we staan kijken naar een maraboe, wat een groot beest. We moesten uiteindelijk naar Bukomansimbi en zijn, later dan de afgesproken tijd, opgehaald. Dat is normaal hier, dat je langer moet wachten. Er kon van ons alledrie maar één koffer mee. Onze andere koffers zijn er als het goed is vandaag. Ik loopt dus al vier dagen lekker te stinken in dezelfde kleding. Onderweg naar Bukomansimbi zijn we in Kampala en Masaka gestopt. We hebben een soort pannekoeken gegeten maar ook matoke en een soort driehoekjes van bladerdeeg met bonen erin, heerlijk. Onze chauffeur Joseph was geweldig, hij wilde ons tijdens het rijden L'Uganda leren, de taal hier, waardoor hij achterste voren in de auto zat. Onderweg zijn we natuurlijk even bij de evenaar gestopt voor een foto.
Zaterdag zijn we naar Masaka geweest en hebben hier overnacht. Deze dag hebben we ook simkaartjes gekocht zodat we contact kunnen hebben met thuis. We zijn ook voor het eerst op een boda boda geweest, dit zijn motors met chauffeurs die je heen brengen waar je naartoe wilt. Hier moet je bijna voor alles onderhandelen over de prijs, best gek.
Zondag hebben we rustig aan gedaan en zijn terug gegaan naar Bukomansimbi. In een taxi met negen volwassenen welliswaar. Na deze rit voelde ik mijn rechter been niet meer omdat een Ugandees er met zijn bot op zat. Auw!
Vandaag, maandag, zijn we voor het eerst naar de school geweest, hier hebben we een rondleiding gehad. Toen we de slaapzalen bekeken had ik het even moeilijk en voelde ik mij even rot. Wij doen in Nederland altijd zo moeilijk en het is nooit goed en hebben nooit genoeg. Deze kinderen hebben maar één koffer met spullen en het is oké. Veel kinderen dragen veel te grote schoenen en kleren. Na het middag eten vielen bijna alle kleuters in slaap. Ze gaan hier van 7 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds naar school.

• 24 Februari 2014 - 16:46

Nathalie Scheenstra:

Ik kan me haast niet voorstellen hoe jullie het hebben, wat een andere wereld ineens! Maar alles klinkt geweldig!! Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen!!xxxxxxxxxxx

• 24 Februari 2014 - 16:49

Alice:

Eeeej lieve meid van me!

Wat fijn om wat van je te horen.
    Volgens mij ga jij je prima redden.
    Geniet van al het moois en bijzondere wat je gaat ervaren. :)

Tot snel!
    Liefs xxx

• 24 Februari 2014 - 16:54

Wilco:

Dag lieverd,

Tjonge, zo veel beleefd en dat in nog maar een paar dagen.
    Lijkt mij heel indrukwekkend om daar te zijn. Je komt in een hele andere wereld.
    Ik heb wel even moeten zoeken naar wat een maraboe is.

Nu gaat het dus echt beginnen. Komende weken daar op school bezig zijn met de kinderen. Dat
    zal vast een mooie ervaring zijn. Geniet er lekker van.

Hopelijk staat er snel weer een verhaal!!

xx(F)
    Wilco

ps. Hopelijk is koffer aangekomen....;)

• 24 Februari 2014 - 17:48

Trijntje Timmerman:

Hallo Daniëlle

Wat heb je in een korte tijd al veel mee gemaakt. Dat beloofd nog wat. Geniet van alles. Verheug me al op de volgende verhalen.

Tot horens xxx

• 24 Februari 2014 - 18:19

Tante En HJ:

Hey meid...

Wat fijn weer een bericht van je te lezen. Het klinkt allemaal erg gezellig hoor... En jij die zegt dat het eten lekker is wil wat zeggen hoor...hihihihin
    Hoop dat het weer goed gaat met je rechter been..haha
    Gaat daar zomaar iemand op zitten!! We wachten nog op je foto bij de evenaar hoor..
    Het is fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt... Geniet met volle teugen meid... Kijk uit naar je volgende verhaal..
    Veel liefs en dikke kus tante en Henk-Jan en de boys xxxxxxxxxx

• 24 Februari 2014 - 19:28

Opa Enoma:

Hallo Danielle,
    Leuk een berichtje te lezen, en wat heb je in korte tijd al veel gezien en mee gemaakt. Moeten jullie ook van s, morgens
    7.00uur tot 9.00uur naar school?
    Dat is wel een lange dag.We kijken uit naar je volgend berichtje.

Dikke knuffel van Opa en Oma

• 24 Februari 2014 - 20:43

Nianli:

Hey hallo Daantje,

Wat geweldig om te lezen wat je allemaal al in zo,n korte tijd hebt meegemaakt. Wij hadden al het een en ander van je vernomen.
    We zien jullie al helemaal zitten met 9 volwassenen en 1 kind in een 5 persoonsauto, half eruit hangend zeker hihi.
    Nu gaat het echt beginnen waarvoor jullie gekomen zijn. Geniet er van samen met Sharon en Susan.

Heel veel liefs vanuit Nederland....

Dikke knuffel van Paps, Mams en Lietje !!

• 25 Februari 2014 - 18:39

Margaret:

Dag Daniëlle,

Wat al een belevenissen die eerste dagen! Daar zullen ongetwijfeld nog veel verhalen bij komen. Vanuit Nederland gaan we jullie drieën zoveel mogelijk volgen. Veel plezier met alles wat jullie gaan doen!

Hartelijke groeten, Margaret (moeder van Sharon)

• 27 Februari 2014 - 13:22

Trudy En Jelle:

Hoi die Daantje,

Wat beleef je nu al in die paar dagen. Is je rechterbeen al weer hersteld van het "ongelukje" hihihi.
    Heb je je koffer al geheel terug of loop je nog in de zelfde kleding.(stinkie) Ben je al met je stage op school begonnen. Hopen dat je snel foto's kunt sturen van alles, evenaar, de boda boda toer en natuurlijk van de school. Houden de mail in de gaten voor je volgende mooie verhaal.
    Geniet ervan met zijn drieën, denken aan jullie.

Veel liefs xxx
    Trudy en Jelle.